Cíle
- Konzistentní úhel po celé délce hrany
- Konzistentně hladká hrana po celé její délce (ostrost – požadované ostrosti dosáhneme pomocí broušení keramickým diskem)
- Odstranění struktury z hrany
- Vizuálně dokonalá hrana (leštění špičky a paty - polishing)
Parametry ovlivňující odběr materiálu a ostrost
- Rychlost posuvu a síla přítlaku
- Tuning pás: hrubost zrna a opotřebení pásu
- Keramický disk: rychlost otáčení disku
TIP
- Základní pravidlo: Čím hladší a ostřejší hrana, tím má lyže lepší točivé a kluzné vlastnosti. Hrana by měla být co možná nejvíce beze stop po struktuře (tuning).
Úhlování spodní hrany
Úhel spodní hrany u lyží
1° - 2°
- Univerzální úhel pro lyžování, kromě závodního úhlování
- Komerčně prodávané lyže jsou úhlovány 1.2° - 1.5°
0.5° - 1.2°
- Závodní úhlování (racing)
- Závisí na lyžaři a disciplíně
Úhlování spodní hrany u snowboardů
- Závodní prkna (Alpine) 0.5° - 1.0°
- Freeride prkna 1.0° - 3.0°
- Freestyle prkna 1.0° - 3.0°
Konečná úprava spodní hrany brusným pásem - Tuning
- Špičky struktury se oploští
- Hrana nevykazuje žádnou strukturu a vůči skluznici je posazena níže (beveled edge).
Postup
Při této operaci se pomocí speciálního brusného pásu (aluoxydový pás), který musí být důkladně sražený (ztupený pomocí orovnávacího kamene) na měkkém pogumovaném kontaktním válci spodní hrana zbavuje struktury vybroušené na kameni a je posazována o něco níže než skluznice (asi o 0,5 mm). I skluznice a spolu s ní špičky struktury jsou lehce broušeny, což má rovněž pozitivní vliv na točivé vlastnosti lyže.
- Jednou z výhod této konečné úpravy hran je dlouhá životnost brusného pásu a jednoduchá obsluha stroje na konečnou úpravu hran.
- Tento proces umožňuje odstranění struktur od 3 – 8 mm.
- Brusný pás by se měl pokud možno vždy používat po celé šířce, aby bylo zajištěno jeho rovnoměrné opotřebení a tím i rovnoměrný výbrus.
- Jsou-li na pásu patrné stopy po ocelové hraně, měl by se pomocí orovnávacího kamene lehce orovnat.
- Pro bezvadný průběh broušení je zásadní dostatečné zásobování chladící kapalinou. Proto doporučujeme často kontrolovat trysku přivádějící chladící kapalinu a dodržovat předepsané lhůty na výměnu kapaliny.
- Kontaktní válec musí být vždy plochý, proto by se jeho povrch měl pravidelně kontrolovat a popř. čistit.
Broušení spodní hrany keramickým diskem
- V rámci tohoto procesu se boční hrany brousí pomocí speciálních keramických brusných kotoučů. Výhodou této metody je absolutně plochý a velmi jemný povrch hrany. To dává lyži vynikající jízdní vlastnosti, kterých nelze dosáhnout broušením na pásu.
- Počet brusných cyklů závisí na výchozím stavu hrany (úhel hrany, zakulacení hrany, poškození) a na rychlosti posuvu.
Leštění hrany v oblasti špičky a paty - Polishing
- Jeden cyklus je dostačující
- Zvolte úhel leštění o cca 0.3° větší než finální úhel spodní hrany
- Leštěte cca 5 - 10 cm špičky a paty spodní hrany v kontaktních místech s podložkou